De eerste week vol belevenissen...awesome - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Erwin Wijdeven - WaarBenJij.nu De eerste week vol belevenissen...awesome - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Erwin Wijdeven - WaarBenJij.nu

De eerste week vol belevenissen...awesome

Blijf op de hoogte en volg Erwin

14 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Op weg naar het Noorden

We zijn nog maar net in Nieuw Zeeland en beseffen ons nu al dat we in een geweldig mooi land zijn terechtgekomen. Nadat we de camper hebben opgehaald en een bezoekje hebben gebracht aan de dichtstbijzijnde supermarkt, gaan we met de wagen volgeladen via HighWay 1 road richting het Noorden. Dat valt nog niet mee als je na 10 minuten met een camper midden in downtown Auckland staat. Gelukkig vinden we onze weg en nog dezelfde dag waaien we lekker uit op een rustig zandstrand in Otewa van maar liefst drie kilometer lang met een helder blauwe zee. Via een intercom boeken we enkele kilometers verderop in Wenderholm onze eerste nacht midden in de natuur. Pas ’s-ochtends zien we eigenlijk hoe mooi het er is. Helder blauw water, hoge groene bergen, beboste paadjes, volgens Rens is het net de Efteling. Het uitzicht ziet er uit als een mooie foto uit een luxe reismagazine. Is het hier nu zo geweldig, of zijn wij echt niets gewend…. dat belooft wat voor de rest van de reis.

De volgende ochtend komen we via een prachtige route (dus niet de kortste over de highway) terecht in Wangerei, waar de kids even lekker kunnen spelen en we de hoogste waterval van NZ bezichtigen.

Bay of Islands en Treaty Grounds
Next stop…the Bay of Islands…Vanuit Paihia boeken we een bootexcursie, waarbij we onderweg vergezeld worden door diverse dolfijnen. Dat blijft een prachtig gezicht om die speelse dieren in levende lijve en in het wild te zien. Rens en Fedde vinden het geweldig. Rens telt wel ‘thirtyfive dolphins’ en Fedde spot er toch zeker ook wel two ;-). Eindpunt van deze excursie is the hole in the rock; een rotsformatie die uit zee opkomt met hoe raad je het…een gat erin, waar je door heen kan varen. Lekker commercieel uitgebuit natuurlijk, maar ook wel leuk om te zien. Een middagje op de boot, zonnetje op de bol…dus dat fikt lekker aan bij ons allen. De eerste kleurtjes zijn er.

Na deze Bay mag natuurlijk een bezoekje aan de Treaty Grounds niet ontbreken, daar waar de Maori’s hun eerste overeenkomst met de Engelsen sloten, ter behoud van hun rechten en hun land. Een indrukwekkende locatie met historie en onder andere een echte, 37 meter lange waka (oorlogskano van de Maori).

Het Noordelijkste puntje ‘Cape Reinga’

’s Ochtends staat de lange trip naar het Noordelijke puntje, Cape Reinga, op het programma. Een lange, maar wel prachtige route (zeker het laatste deel naar de Cape), met op het einde de welbekende vuurtoren en de route-aanwijzers naar de diverse wereldsteden. Op dat moment schijnt gelukkig weer de zon, want die had ons onderweg wat in de steek gelaten. De temperatuur is over het algemeen goed en als de zon doorkomt is het ook meteen echt warm, maar die zon mag voor ons nog wel wat vaker doorkomen. De voorspellingen geven aan dat het beter wordt.

The Sky Tower, Auckland
Als je bij het Noordelijkste puntje bent geweest, is er eigenlijk nog maar een weg…terug naar beneden. Dus via de slingerwegen weer richting Auckland, waar we de befaamde Sky Tower (224 meter hoogte) een bezoekje brengen. De echte waaghalzen maken hier een SkyJump of -Walk, maar daar wagen wij ons nog maar niet aan. Mogelijk worden we elders in dit land nog uitgedaagd. Auckland is slechts een tussenstop om te komen tot de Coromandel (een schiereiland in het oosten van het Noordereiland), ons volgende doel op de route.

Coromandel

Een volgend doel wat wederom, je verwacht al bijna niet anders, bijzonder zal worden. De weg naar het plaatsje Coromandel voert ons al slingerend vlak langs de prachtige kust. Het plaatsje zelf stelt niet al teveel voor, net zomin als het weer. Al lijkt de zon af en toe echt wel te willen schijnen. Een hele bijzondere stop is die bij Chum Beach. Dit strandje is een waar paradijsje op aarde. De wandeling er naartoe, zo’n 45 minuten enkele trip, gaat door water, over rotskeien, door een onverhard en oneffen pad en over een berg om vervolgens te komen tot dit prachtige plekje. Een ware verborgen schat. Wederom vindt Rens de wandeling het hoogtepunt.
Later die dag bezoeken we nog de Cathedral Cove (waar als gevolg van het tij het water nogal hoog staat om een echt optimaal zicht op deze bijzondere kathedraalsgrot te kunnen krijgen. Maar dat mag de pret niet drukken, het uitzicht vanaf de berg bovenop is fenomenaal. Als derde en laatste staat het befaamde Hot Water Beach op het programma. Door een speling van de natuur is het daar mogelijk om bij laagtij gewoon ouderwets met een schepje een gat in het strand te graven en het vanonder af vol te laten lopen met heerlijk warm water. Normaliter vindt je daar dus ’s-ochtends of ’s-avonds hordesvol toeristen die allemaal hun eigen badje willen graven om daar vervolgens eens een tijdje in de badderen. Maar dat valt door de hoge golven (en het dus relatief woeste laagtij) als het ware in het water. Hier genieten we wel enorm van de woeste zee en de hoge golven. Daarmee sluiten we de Coromandel zo rond een uur of 20.30 uur af.

Het land van de Hobbit
Via het plaatsje Waihi, waar we nog een pit van een goudmijn bezoeken, rijden we door naar Matamata. Dit stadje zullen mogelijk niet velen kennen, maar als je vraagt hoe het dorpje uit de Hobbitfilms heet, dan zal menigeen kunnen antwoorden ‘ The Shire’. En laat dat nou in Matamata liggen. Kortom; een bezoek aan echte filmdorpje uit de befaamde trilogy. Heel slim commercieel uitgebuit, want er komen echt busladingen vol op af, maar oh zo leuk om te zien hoe alle Hobbithuisjes er (logisch ook) precies zoals in de film bijliggen. Het huis van Gandalf, de grote bomen (waarvan er ook gewoon helemaal nagebouwd en dus onecht zijn), de watermolen met brug en het cafeetje. Geweldig, en hoewel Rens en Fedde de film nooit hebben gezien, wanen ze zich als echte Hobbits door het park.

Zo voor nu hebben we een inhaalslag gemaakt voor wat betreft onze eerste week. Er is hier zoveel moois te zien! Je blijft je er over verwonderen; achter iedere berg een nieuw uitzicht, in iedere streek een ander hoogtepunt en zelfs het weer gaat de laatste dagen echt fantastisch vooruit (de eerste velletjes zitten alweer op het bolletje ;-).

Voor de degenen die carnaval gaan vieren; gruwelijk veel lol, plezier en gezelligheid en we houden jullie weer op de hoogte van onze belevenissen.

• 14 Februari 2015 - 12:38

Rene Brenda Lars Jelmer:

Erg leuk om jullie belevenissen te lezen, we krijgen een mooi beeld van hoe het daar bij jullie is!! Wij wensen jullie nog heel veel plezier, geniet van deze prachtige reis en tot horens!

Groeten Rene Brenda Lars en Jelmer

• 14 Februari 2015 - 16:07

Thea Ad:

Hallo wereldreizigers.
    We hebben zojuist genoten van jullie verslag en foto's. Wat hebben jullie al veel gezien in die eerste week. In mijn fantasie probeer ik beelden te creeëren bij de beschrijving die jullie geven. En wat een bijzondere ervaring voor Rens en Fedde, ze stralen op de foto's!
    Ga verder met genieten, we blijven jullie volgen.
    Lieve groetjes, Thea en Ad

• 14 Februari 2015 - 16:31

Marloes De Beer:

Hoi, wat een gave eerste week zo te lezen. Ik krijg helemaal heimwee als ik het zo lees en zie! Echt een super mooi land.
    Geniet er nog van,
    Marloes

• 14 Februari 2015 - 23:10

Jan En Berdien:

Wat een prachtig goed geschreven verhaal enne wat het belangrijkste is jullie GENIETEN van ieder moment, ga zo door en hou ons op de hoogte.
    Zo en nu een Bavaria want hier is het carnaval.
    Gr. Jan en Berdien

• 15 Februari 2015 - 07:12

Gremmetjes:

Mooi om te lezen en zien hoe het er aan de andere kant van de wereld uit ziet.
    Geniet er van met zijn allen. Alaaf.

• 15 Februari 2015 - 09:58

Leonpaulavinceloïs:

Mooie verhalen hoor! Ik vind trouwens dat de welbegaafde schrijver een nominatie voor de gouden griffel heeft verdiend! Leuk om jullie verhalen met dat enthousiasme te lezen. Hier gebeurt niets speciaals Wijdeven; je weet wat we altijd doen met carnaval. Uiteraard wel weer gezellig hoor. Volgend jaar maar weer samen een pilske pakken!

• 15 Februari 2015 - 10:39

Anne En Guido:

Lieve Karin, Erwin, Rens en Fedde! Wat een fantastische eerste week hebben jullie achter de rug! Heerlijk om jullie zo te zien genieten! Het ziet er uit als een geweldig mooi land (voor Guido veel leuke herinneringen). En dit is pas het begin van de vele mooie en bijzondere momenten die jullie samen gaan beleven. Enjoy all of it! Liefs Anne & Guido

• 15 Februari 2015 - 11:34

Boudewijn:

Hela,

Klinkt allemaal geweldig daar aan de andere kant.

Geniet ervan!!

groet

• 15 Februari 2015 - 12:29

Leny Van Grootel:

Hallo allemaal,
    Ik zit hier bij Riek en Anton op de koffie en lees en bekijk jullie reis. Wat een leuk verslag. En wat maken jullie veel mee. Ik wens jullie heel veel mooie dagen toe in dat prachtige land. Dikke knuffel voor Rens en Fedde!
    Veel groetjes, ook van Hans!
    Leny

• 15 Februari 2015 - 14:36

Jos En Harriette:

Skon ('n bietje jaloers).Geniet er van en veul plezier gewenst.
    groetjes van Jos en Harriette

• 16 Februari 2015 - 12:23

Clemens, Monique, Sam, Nina En Jip:

Wauw, heerlijk om dit enthousiaste reisverslag te lezen!!! Blijf genieten saampjes....x

• 17 Februari 2015 - 11:00

INE EN CHRIS:

Hoi hoi reizigers, Wat een prachtige reis maken jullie! Geniet van alles de komende weken en zeker van de mooie natuur. Nog een fijne reis en we volgen jullie!! Groetjes, Chris en Ine

• 17 Februari 2015 - 14:45

Gerard, Leny:

Wat een goed beschreven verhaal, erg leuk om te lezen/genieten.
    Heel veel plezier en we kijken nu al weer uit naar het volgende bericht.
    Een dikke Udense groet voor jullie.

• 18 Februari 2015 - 14:13

Jan En Annie Bongers:

Wat leuk dat we jullie een beetje kunnen volgen. Ik hoorde het net van ons Riek. Kei mooi. geniet van de mooie vakantie ,jullie samen, Karin, Erwin, Rens en Fedde.nog een fijne voortzetting van de vakantie. Groetjes Ome Jan en Tante Annie

• 18 Februari 2015 - 15:46

Arnold En Christel:

Wauwie zeg... wat een geweldig begin is dit van een waarschijnlijk onvergetelijke mooie vakantie! Geniet van al deze mooie momenten saampjes! Wij kijken alweer uit naar een volgend verslag! :)